אנתרופוסופיה בישראל

 




אדם עולם - גיליון 8: ספטמבר-אוקטובר 2009

אדם עולם - גיליון 8

מאמרים באורך מלא

דבר המערכת | נועם שרון
ושמחת בחגיך | מיכל שי לי
להעביר את זה הלאה

כתבות, מאמרים ומדורים המתפרסמים בגיליון

  • דבר המערכת | נועם שרון
  • מכתבים למערכת | תגובות לגיליון 7
  • קצרים | ישראל בהתאחדות הבינלאומית לחינוך ולדורף לגילך הרך
    סטפני אלון, נציגת ישראל בכנס הבין לאומי שנערך באוסלו: "למדנו מקרוב איך אפשר לעבוד למען האחר, מעבר לגבולות, כתנועה גלובלית באמת"
  • קצרים | גם בגרמניה מתמודדים עם מחסור במורים
    90 שנה מלאו לבית הספר ולדורף הראשון בעולם, בשטוטגרט, ונדמה שגם המוסדות המבוססים ביותר סובלים מהבעיות השכיחות של החינוך האנתרופוסופי בעולם: בידוד, חוסר עניין של המערכת הממלכתית, אקדמיזציית יתר ודימוי שלילי. ראיון עם וולטר ריטמולר, יו"ר האיגוד לחינוך ולדורף בגרמניה
  • אדם אדמה | איל בלוך
    פיטר פרוקטור, צעיר בן 80, מתרוצץ ברחבי הודו במסע של ריפוי האדם והאדמה. בזכותו פועלים היום במדינה – שבה מתאבדים חקלאים בגלל חוסר יכולת לשלם את חובותיהם – כ- 3,500 חוות ביו-דינמיות, המספקות לחקלאים את צורכי החוות ללא תלות בתאגידי הזרעים והכימיקלים. איל בלוך, איש חינוך ופעיל סביבתי, מספר מה קורה כשהידע האנתרופוסופי והאמונה בקדושת הפרה נפגשים
  • המתים איתנו חיים | לזכרם של אסף ואילן רמון
    "הילדים נשארים איתנו, ומפני שהיינו מאוחדים איתם הרי הם מובילים את כאבם לתוך נפשותינו; אנו מרגישים את כאבם – כי ברצון היו מעדיפים להישאר כאן – ומקלים עליו כאשר אנו סובלים ביחד עימם"
    מתוך הרצאה שנתן רודולף שטיינר בנירנברג, 1918 (פורסם בעברית בהוצאת "מיקרוקוסמוס")
  • מדור צילומי | הראשון בספטמבר בבתי ספר ולדורף בחבי הארץ

שנה חדשה

  • ימי הסתיו של המלאך מיכאל | אודי לוי
    בימי הסתיו נקרא האדם לפתח תחושה ותודעה של עצמיות תוך מתן דין וחשבון לעצמו, לאלוהיו ולזולתו. ימי הסתיו הם גם התקופה של המלאך מיכאל, שבכתבים ובאמנות מתואר כנושא חרב ומאזניים: החרב מייצגת את היחסים שבין אדם לאלוהיו, והמאזניים מציינים את היחסים שבין אדם לחברו
  • שירה בעִתה | מיכל קרמר
    עיון בשירה של לאה גולדברג "זוהר אחרון"
    מדובשו וגם מעוקצו | מיקה תמרי
    דבש הדבורים זוכה לאהדה רבה – שלא כארס. ואולם, דווקא החומצה שבארס הדבורה מאפשרת לרוח לחדור אל החומר ולהתמירו
  • ושמחת בחגיך | מיכל שי לי
    החגים הם הזדמנות לייצר מעגל אנושי שבו היחד מרומם את רוחו של היחיד. כיצד הקהילות האנתרופוסופיות בארץ משתמשות בה?

20 שנה לבתי ספר ולדורף בישראל

  • להעביר את זה הלאה
    20 שנה עברו מאז הוקם בישראל בית הספר הראשון בגישת ולדורף, וכיום פועלים בארץ 13 בתי ספר יסודיים ועוד ארבעה תיכונים, והם מתרבים בקצב ממוצע של אחד לשנה. לציון האירוע, ובמלאות 90 שנה לחינוך ולדורף בעולם, כינסה מערכת "אדם עולם" כמה מן המחנכים הוותיקים ומייסדי בתי הספר והגנים בישראל, לשיחה על יעדיו ומקומו של חינוך ולדורף היום
  • בכל זאת הגענו, למרות הכל
    אחרי דרך חתחתים ארוכה וקשיים מבית ומחוץ נפתחו בתחילת שנת הלימודים הנוכחית שלוש כיתות ט' בגישת ולדורף, בשלושה תיכונים חדשים – בירושלים, בתל אביב ובקריית טבעון. כתבי "אדם עולם" ונציגים מקומיים נשלחו לבתי הספר ביום הראשון לשנת הלימודים, כדי לספר איך נראים חלוצים, מודל תש"ע
  • הביאו את היום | שלמה מנדלוביץ'
    הניסיון לשלב כיתת ולדורף בתוך בית הספר הממלכתי "רימונים" בטבעון לא עלה יפה. האם אפשר להסיק מהכישלון הזה, ומניסיונות דומים שכשלו, שחינוך ולדורף נועד רק למעטים, או שמא עלינו להמשיך ולנסות לקיים דיאלוג אמיתי, דו-כיווני, עם החינוך הממלכתי? שלמה מנדלוביץ', שותף פעיל ביוזמות חינוך ולדורף בטבעון ומיוזמי הכיתה המשולבת בבית הספר רימונים, מספר על ניסיונו האישי
  • הדרך לגילוי האדם | ליאת ארגוב
    "כל למידה בימינו תהיה בריאה רק אם תהיה ספוגה באמנות", אומר תומס אדם, מורה ומטפל בגישת "הדרך לגילוי הקול", אמנות זמרה ודרך רוחנית שהתפתחה לצד האנתרופוסופיה. בשנים האחרונות מבקר אדם בישראל באופן תדיר, פוגש מורים וסטודנטים, ותומך בהכשרה בתחום שנפתחה בשנה האחרונה בקיבוץ הרדוף. הנה האיש שבזכותו יותר אנשים בישראל נותנים את קולם בשיר
  • ארנסט כץ, 1913 – 2009 | מוריס איטח
    "חשוב כל כך שלעולם תהיה גישה לספרות התומכת בשליחות המיכאלית ובמוסריות של רודולף שטיינר, כאשר כוחות-נגד, בגרמניה במיוחד, מנסים להמעיט בערכן של עבודותיו או לעשות מהן עניין של מה בכך."
    מתוך מכתב מאת ארנסט כץ, 31 ביולי 2006

מדורים

  • לבריאות | ד"ר מוטי לוי
    החלב הוא המזון הראשון שפוגש האדם עם הגיעו לאדמה, והוא המאפשר את המעבר מחיים רוחיים לחיים גשמיים. משהתפתחה תעשיית החלב נפגעו תנאי המחיה של הפרה וגם איכות החלב נפגמה. חלק ב ואחרון
  • אוכל טוב | רן בן דוד
    משחר ימיה ניזונה האנושות מלחם שאור, שהוכן באמצעות מחמצת, תערובת חמוצה המוכנסת לעיסת הבצק והמים, מתסיסה ומתפיחה אותה. בעבר עברה המחמצת במשפחה מדור לדור, אך גם היום אפשר לאפות לחם שאור ביתי
  • מלאכות | איריס גל
    ספרים מעשירים את עולם הילדים בדרכים שונות כבר מגיל צעיר מאוד. ספר עשוי בד, שנתפר במיוחד למען הילד, מעשיר אותו אף יותר
  • ספרים | איל בלוך
    אירופה – יבשת עם שליחות גלובאלית, מאת הרי סלמן
  • סיפור | מיכל זיו קרמר
    ננה וגד ונונו הגמד, חלק ג'
  • סיפורים מהלב כאמנות של נתינה | ציפורי דורון
    סיפור סיפורים מהלב דורש אומץ, נתינה ומעל לכל התחברות אל ישות מיוחדת – מספרת הסיפורים הפנימית שלנו. כשמתחברים אליה, האווירה בבית מתמלאת קסם
  • לוח מודעות, הטבות לקוראיאדם עולם
  • מדור מוצרים ושירותים

חזור | לראש המסך


 

אדם עולם

אדם עולם בפייסבוק אדם עולם ב Facebook
אדם עולם - ראשי »

ב-1919 פנה אמיל מולט, מנהל בית-החרושת וולדורף אסטוריה בשטוטגרט ואחת מהדמויות המובילות בתנועה של השילוש החברתי, אל רודולף שטיינר בבקשה לייסד בית-ספר לילדים של פועליו. החל מ-1907 ועד מותו של רודולף שטיינר, ומאז ועד היום בכל המרכזים האנתרופוסופיים בעולם, ניצבים המחקר, הריפוי והיצירה האמנותיים במרכז של כל פעילות אנתרופוסופית. האוריתמיה הנה אומנות אשר מכילה בתוכה את כל האומנויות המלוות את האדם משחר התפתחותו: הארכיטקטורה, הפיסול, הציור, המוזיקה, השירה והפואטיקה. הרפואה האנתרופוסופית התפתחה מתוך עבודתם המשותפת של ד"ר איטה ווגמן ורודולף שטיינר עם קבוצת רופאים בבית-החולים בארלשהיים שליד דורנאך, שוויץ. הביוגרפיה עוסקת בהתפתחות האדם ומתארת (על ידי החוקים הביוגרפים) את המסע האנושי מלידה עד מוות, את התפתחותו הגופנית, הנפשית והרוחנית של האדם ואת הצמתים החשובים בחייו. רודולף שטיינר נתבקש ב-1924 על ידי קבוצה של חקלאים ממרכז אירופה שגילו דאגה לנוכח ההתדרדרות בבריאות של זני צמחים ובעלי חיים, להניח יסוד למדע ולפרקטיקה אנתרופוסופיים בחקלאות.

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאמנים