אנתרופוסופיה בישראל

 




חינוך ולדורף

ב-1919 פנה אמיל מולט, מנהל בית-החרושת וולדורף אסטוריה בשטוטגרט ואחת מהדמויות המובילות בתנועה של השילוש החברתי, אל רודולף שטיינר בבקשה לייסד בית-ספר לילדים של פועליו. תוך חודשים ספורים התמלאה בקשתו. בכנס הייסוד של בית-הספר, אשר מנה עם פתיחתו כ-250 ילדים (וגדל תוך שנים ספורות עד ל-800 ויותר), נתן רודולף שטיינר את מחזורי ההרצאות היסודיים של הפדגוגיה האנתרופוסופית: "ידע האדם", כבסיס המדעי לאמנות חדשה של החינוך, יחד עם מתודה ופרקטיקה של ההוראה המעשית בכל המקצועות. רודולף שטיינר היה מנהלו הראשון של בית-הספר, וליווה מקרוב את התפתחותו וצמיחתו, תוך שהוא מרחיב ומפתח את היסודות המדעיים והמעשיים של אמנות החינוך. כיום מונה התנועה החינוכית של וולדורף מאות בתי-ספר וגנים בכל רחבי תבל, והיא מתפשטת במהירות ההולכת וגדלה מדי עשור;  במקביל מעמיק המשבר של הפילוסופיה, המדע והיישום החינוכי במערכות החינוכיות הממלכתיות והאחרות. חינוך וולדורף מציג אלטרנטיבה חינוכית מיסודותיה הראשוניים ביותר של אומנות החינוך, ועד לפרטים של עיצוב ההוראה והתכנים. במרכז עומדת התמונה האנתרופוסופית של התפתחות הילד כישות של גוף, נפש, ורוח, מלידה ועד בגרות. התמורה שעובר הילד בתקופות השונות של חייו מתוארת במחקר האנתרופוסופי בפירוט רב, ותכנית הלימודים וצורת ההוראה משתנות בהתאם משנה לשנה; מתודת ההוראה ומעל לכל נפשו של המורה עצמו, חייבים להיות חדורים בכוח המחייה של האמנויות;  החינוך, המבוסס על המדע של הישות האנושית השלמה, חייב לזרום בכיתה אל נפש הילד ככוח מרפא, החדור ברגשות העמוקים ביותר של יראת - כבוד לישות הצעירה המתפתחת;  כך חוברים המדע, האמנות והמוסריות העמוקה יחדיו ליצירה של אמנות חינוכית חדשה אשר יעדה הוא,  האדם השלם והחופשי, אשר עם הגיעו לבגרות יבחר בדרכו ובמטרת - חייו מתוך רצונו שלו, ויוכל להגשימן בעזרת מיטב כוחות הרוח, הנפש והגוף שעורר החנוך בתוכו.  ענף מיוחד של החינוך האנתרופוסופי התפתח בעבודה עם ילדים ומבוגרים הזקוקים לטיפוח נפשי מיוחד. בארץ קימים מוסדות אחדים ברוח האנתרופוסופית (מעל 100 גני ילדים, כ-20 בתי ספר), וכן קהילה שיקומית שיתופית, "כפר-רפאל", שליד באר - שבע.

שר החינוך, הרב שי פירון, מראיין את מנהל בית ספר שקד אלון ירושלמי, ולומד ממנו מהו חינוך אנתרופוסופי

חזור | לראש המסך


 

חינוך ולדורף בסביבה שלך


עוד בחינוך אנתרופוסופי

ב-1919 פנה אמיל מולט, מנהל בית-החרושת וולדורף אסטוריה בשטוטגרט ואחת מהדמויות המובילות בתנועה של השילוש החברתי, אל רודולף שטיינר בבקשה לייסד בית-ספר לילדים של פועליו. החל מ-1907 ועד מותו של רודולף שטיינר, ומאז ועד היום בכל המרכזים האנתרופוסופיים בעולם, ניצבים המחקר, הריפוי והיצירה האמנותיים במרכז של כל פעילות אנתרופוסופית. האוריתמיה הנה אומנות אשר מכילה בתוכה את כל האומנויות המלוות את האדם משחר התפתחותו: הארכיטקטורה, הפיסול, הציור, המוזיקה, השירה והפואטיקה. הרפואה האנתרופוסופית התפתחה מתוך עבודתם המשותפת של ד"ר איטה ווגמן ורודולף שטיינר עם קבוצת רופאים בבית-החולים בארלשהיים שליד דורנאך, שוויץ. הביוגרפיה עוסקת בהתפתחות האדם ומתארת (על ידי החוקים הביוגרפים) את המסע האנושי מלידה עד מוות, את התפתחותו הגופנית, הנפשית והרוחנית של האדם ואת הצמתים החשובים בחייו. רודולף שטיינר נתבקש ב-1924 על ידי קבוצה של חקלאים ממרכז אירופה שגילו דאגה לנוכח ההתדרדרות בבריאות של זני צמחים ובעלי חיים, להניח יסוד למדע ולפרקטיקה אנתרופוסופיים בחקלאות.

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאמנים