אנתרופוסופיה בישראל

 




קסמן של תמציות הפרחים לילדים

משה בר-נס עפ"י פטרישיה קמינסקי

פורסם בחיים האנתרופוסופיים

תראפית תמציות פרחים מתייחסת לתחום העדין אך החשוב מאד של הנפש האנושית, בו נובעים רגשות ומחשבות. בדיוק כפי שמזון מזין את הגוף האנושי, כך יכולים הפרחים להזין את הנפש האנושית ובכך לתרום לרווחה הרגשית והפסיכולוגית של האדם. 
מרפאים מדווחים שכאשר תמציות הפרחים הנכונות נבחרות, ילדים מגיבים באופן חיובי ויוצא מן הכלל, לעיתים קרובות תוך תקופה קצרה יותר מאשר מבוגרים. בילדים עצמם מוצאים את ההתלהבות הגדולה ביותר עבור 'תמציות קסם' אלה. ופעמים רבות הם שמזכירים להורים שהגיע הזמן לקחתן. כמה מה 'מקרים לדוגמה' ( (case studies המופלאים ביותר בתרפיית תמציות פרחים הם אלה בהם מעורבים ילדים.
מקובל לקחת את התמציות דרך הפה, אך דווקא עם ילדים, שהם כה רגישים, ניתן ליישם את התמציות ישירות על העור, או לערבבם בתוך קרם או משחה. דרך מצוינת היא להוסיף 10-15 טיפות מתמצית-מלאי לאמבט פושר, במיוחד כאשר הילד זקוק למעטפת מרגיעה ונוסכת בטחון.

מה הן תמציות פרחים ?

היציאה החוצה לטיול ולטבע היתה חלק מן ההוויה הישראלית משחר היוולדה. חווית הטבע נוגעת עמוקות בנפש, מזינה אותה, מבריאה אותה, מחזקת את הנפש ומעשירה אותה. תשומת הלב נתונה דרך החושים החוצה אל תופעות הטבע, אבל הלב יכול להיפתח ולהשתתף בשמחה. 
עם הזמן התרחקנו מן הטבע, חיינו נעשו יותר עירוניים וטכנולוגיים, אך גם הרווחנו בתמורה יותר מודעות עצמית, יותר עצמיות חופשית. גם בשלב זה לטבע יש עדיין מה להציע לנו. הקשר בין נפש האדם למהות הפעילה בתהליכי הצמיחה והקמילה הוא עמוק ועדין. מילותיו של רבי נחמן מברסלב מיטיבות לתאר קשר זה: 
דע לך, שכל עשב ועשב, יש לו שירה מיוחדת משלו
כמה יפה
כמה יפה ונאה, כששומעים השירה שלהם…
ומשירת העשבים מתעורר הלב ומשתוקק…
ומשירת העשבים נעשה ניגון של הלב.
הניגון המיוחד של כל 'עשב' נקלט בתהליך הכנת תמצית הפרחים, הניגון נותן את חותמו על התמצית. כל תמצית פרחים מכילה את התדר המיוחד של אותו פרח, ומשפיעה בתורה באופן מסוים, על מי שמשתמש בה. 
המסורת היהודית שואפת לחבר בין מאווים רוחניים לבין עשייה פיזית ספציפית. בין הרוח לבין הגוף הפיזי, זו הנפש שמתווכת בינהם. זו היא הזועקת את מצוקתה, זו הנפש שדורשת שיתייחסו אליה. תיראפית-תמציות הפרחים מכוונת להתייחס לצורכי הנפש המסוימים בזמן מסוים ולעזור לה. 
לדוגמה: עבור מי שכבול להיבטים הארציים וחש חסר-השראה, ישנן תמציות פרחים שתעזורנה להתחבר למישורים גבוהים יותר; ואילו אלה הנוטים "להתעופף" לגבהים רוחניים, יצאו נשכרים מתמציות אחרות העוזרות להתקרקע אל חיי היומיום. למי שבעיקר מסתכל/ת (בביקורתיות) החוצה ומתקשה להתכנס פנימה, יומלץ לקחת תמציות פרחים העוזרות לגעת בחלקים רכים יותר של הנפש, ולהיות מודע לרגשות השונים. לעומת זאת, מי שמכונס/ת ופוחד/ת לעמוד בפני קשיי החיים הארציים, י/תקח תמציות המחזקות ומחברות למקור פנימי של עצמה, המאפשרת להיפתח ולהתמודד עם אתגרי החיים.
ניתן אולי לאפיין את הנפש הישראלית כספינה הנתונה לעיתים קרובות לסערות רגשיות, המועדות להוציא את האדם מאיזון. תמציות הפרחים עוזרות להדריך את ספינתנו דרך מים גועשים, להיות האדונים של רגשותינו במקום שהם ישלטו בנו. באווירה הנוכחית בארץ אנו נדרשים להתמודד עם לחצים שונים: מתחים, פחדים והפרעות מאחרים ומהסביבה. בייחוד כעת, אין דבר חשוב יותר מאשר לשמור על איזון נפשי ולטפח כוחות פנימיים. למי שמנסים ללמוד מהתמודדויות אלה, תיראפית תמציות הפרחים עוזרת לעלות על שביל של צמיחה והשתנות, ותורמת לקידום הרווחה הנפשית שלנו. 
תראפיה של תמציות פרחים מרחיבה את ההבנה שלנו בדבר טיפוח בריאות. היא מכירה ביחסים בין גוף לנפש ובשזירה ההדדית של ההיבטים הרוחיים, השכליים, הרגשיים והפיסיים של האדם. שמן של התמציות יצא לפניהן כיעילות ביותר ובטוחות מאד לשימוש. הן אינן חלק מרפואה ביו-כימית מקובלת, כי הן מכילות רק עקבות קלושים של חומר פיסי. תמציות פרחים שייכות לשדה חלוצי חדש של תרופות שעברו פוטנטיזציה אשר שואבות את כוחות המרפא שלהן מכוחות החיים הגלומים בתוך חומרים.
תמצית פרחים הינה תכשיר צמחים נוזלי שעבר פוטנטיזציה אשר מוסר דפוס ייחודי או מחווה אתרית של פרח מסוים. מוצר טבעי לחלוטין זה, חופשי מזיהום רעלני, ספוג בכוחות החיים של הטבע.
מעבר לתמציות הפרחים המקוריות של ד"ר באך (הקרויות על שמו תמציות באך) פיתחו בקליפורניה פטרישיה קמינסקי וריצ'ארד כץ 103 תמציות נוספות. מחקרם נובע מאנתרופוסופיה, ונסמך במיוחד על מדע גיתאני. התמציות שהם מייצרים נמכרות בכ50- מדינות ברחבי העולם, וספרים שהם כתבו תורגמו כבר לחמש שפות. חוברת ראשונה בעברית יצאה לאור בקיץ 2001. חוברת שניה, העוסקת בטפול בילדים, תופיע לקראת קיץ 2002. נביא כאן רק דוגמאות אחדות לפירות של עבודתם. 

שושן מריפוזה Mariposa Lily

שמה של משפחת השושניים קשור לששת העלים בפרחיה (לעיתים 3 עלי כותרת ו- 3 עלי גביע). הפרח השושני מיוצג ע"י מגן דוד, אשר בו משולש אחד מצביע מעלה, והשני מטה- אלה מסמלים שילוב וחדירה הדדית של שמיים וארץ. פרחי משפחת השושניים מייצגים את הקשר ביננו, כאן על הארץ, לבין העולם הקוסמי הארכיטיפי ומגלמים את המהות הנשית והרגישה. 
 נפשות רבות משלולות קשר חיובי עם האם. אם הנפש נפגעה בקשר המוקדם שלה עם המהות הנשית, היא חשה קור וריקנות בפנים, ובתוך-תוכה חווה עצמה כבלתי-רצויה ובלתי אהובה. תמצית הפרח שושן- מריפוזה מחלימה את 'הילד הפגוע' שבתוכנו ועוזרת לילדים שעברו טראומה או ניצול. התמצית עוזרת להיפתח לקבל ולתת טיפוח אימהי, וכך לחזק את החבור בין האם לילד. למרות הפגיעה, הנפש יכולה ללמוד לסלוח ולהירפא ע"י התנסות במהות של האם הקוסמית הארכיטיפית, החובקת ברחמנות עדינה ומזינה (רחמים = רחם חמים) . שושן מריפוזה היא תמצית בסיסית אשר משתמשים בה אנשים בכל הגילים כדי לפגוש את רגשות הלב העמוקים ביותר, בייחוד את היכולת להיזון נפשית ולהיות מזינים לאחרים.

חמנייה Sunflower 

השם העברי, הגזור מ'חמה', כמו גם שמו באנגלית מתייחסים למראה הפרח דמוי השמש. בדומה לשמש הקורן בשמיים, כך העצמי הבריא קורן החוצה מן הנפש. יש מי שאיכות השמש שלהם מכוסה ומוחשכת ברגשות של ביטול עצמי או ערך עצמי נמוך. אחרים רוצים לקרון חזק מידי, לסנוור אחרים בהאדרה עצמית יהירה. תמצית פרח החמנייה יכולה לעזור לחוסר הביטחון המתבטא באחד מן השניים: ביטול עצמי, או אגואיזם ומנופחות. התמצית מעוררת מבפנים את החוזק והקרינה השמשית שהם ביטויו של העיקרון הרוחני הגברי. באופן טיפוסי, משתמשים בו נשים או גברים אשר סוחבים הפרעה בקשר שלהם עם דמות האב.

דוגמאות לשימוש בתמציות עם ילדים

תרופת ילדים קלאסית היא קמומיל, הידועה להורים רבים בתור תה צמחים מרגיע לקוליק, או כתרופה הומאופטית לבקיעת שיניים. כתמצית פרחים, הקמומיל עובד ישירות יותר במישור הנפשי.
בפרח הקמומיל המרכז דמוי השמש יוצר בליטה. באופן אנלוגי, לעיתים קרובות בילד הזקוק לתמצית זו, פעיל מרכז אמוציונאלי בעל רגישות-יתר, אשר נזקק להרגעה ול"שיטוח" רגשי, כביכול. תמצית הקמומיל מעודדת איזון-רגשי שמשי (קורן) בילד הנתון רבות למצבי רוח ולקיצוניות רגשית. בידינו דיווחים רבים על תוצאות חיוביות ביותר בשימוש בקמומיל עם ילדים שהוגדרו קלינית כ"היפראקטיביים". עבור ילדים בעלי גירוי-יתר מעודף רשמים חושיים, תמצית הפרחים Dill היא קומבינציה טובה עם קמומיל. אמהות רבות מדווחות כי תמציות אלה מסיעות בזמן נסיעה או כאשר ישנן התנסויות חדשות ומבלבלות רבות ממה שיכול הילד "לעכל" כמו שצריך.
ישנן תמציות שמשתמשים בהן במצבי חירום שונים, כמו Rescue remedy הנפוצה בארץ, תמצית פרחים ארניקה, וSelf Heal . עבור טראומת-לידה והפרעה בקישור עם האם ישנן כמה תמציות כמו Mariposa Lily ו ורד-בר-קליפורנית. לתמצית זו יש איכויות נפלאות של חוזק והיא עוזרת לילד לאחוז בגופו הפיזי ומחזקת את תהליך ההתגשמות. זוהי תמצית שחשוב לשקול אותה עבור מי שנולד עם כוחות פיסיים חלשים, או שנאלץ להתמודד עם מחלות קשות בתחילת חייו.

תמציות פרחים מצפון אמריקה (Stock bottle) וספרות המאפשרת לכל אחד לבחור תמציות עבור כל המשפחה ב "סביבון" בירושלים. 
פרטים ויעוץ אצל: משה בר-נס טל: 9535168 04 או  borness@netvision.net.il

חזור | לראש המסך


 

ב-1919 פנה אמיל מולט, מנהל בית-החרושת וולדורף אסטוריה בשטוטגרט ואחת מהדמויות המובילות בתנועה של השילוש החברתי, אל רודולף שטיינר בבקשה לייסד בית-ספר לילדים של פועליו. החל מ-1907 ועד מותו של רודולף שטיינר, ומאז ועד היום בכל המרכזים האנתרופוסופיים בעולם, ניצבים המחקר, הריפוי והיצירה האמנותיים במרכז של כל פעילות אנתרופוסופית. האוריתמיה הנה אומנות אשר מכילה בתוכה את כל האומנויות המלוות את האדם משחר התפתחותו: הארכיטקטורה, הפיסול, הציור, המוזיקה, השירה והפואטיקה. הרפואה האנתרופוסופית התפתחה מתוך עבודתם המשותפת של ד"ר איטה ווגמן ורודולף שטיינר עם קבוצת רופאים בבית-החולים בארלשהיים שליד דורנאך, שוויץ. הביוגרפיה עוסקת בהתפתחות האדם ומתארת (על ידי החוקים הביוגרפים) את המסע האנושי מלידה עד מוות, את התפתחותו הגופנית, הנפשית והרוחנית של האדם ואת הצמתים החשובים בחייו. רודולף שטיינר נתבקש ב-1924 על ידי קבוצה של חקלאים ממרכז אירופה שגילו דאגה לנוכח ההתדרדרות בבריאות של זני צמחים ובעלי חיים, להניח יסוד למדע ולפרקטיקה אנתרופוסופיים בחקלאות.

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאמנים