אנתרופוסופיה בישראל

חינוך ולדורף – עקרונות ויישומים (הספר)

חינוך ולדורף - הספר

נכתב על-ידי מורי בית הספר ולדורף הרדוף, סתיו 2000

יג. מדברי תלמידים בתיכון ולדורף הרדוף על בית ספרם

" … כאן זה לא רק כיף לי, ולא רק שהכל כה שונה, אלא כאן לומדים קשה ועובדים, אך יחד עם זה מאד נהנים. כאן אנחנו חיים בתוך הדרך שבה אנו רוצים לחיות."

תלמידה בכיתה י'

 

"בבית הספר בהרדוף מעבירים את חומר הלימוד בצורה יותר חייה ומעניינת, צורה שנותנת יותר מסתם חומר, משהו לכל החיים.
המורים מתייחסים לעבודתם כשליחות אמיתית והם באמת מנסים לתת לנו משהו אמיתי וחי ולעזור לנו מכל הלב.
היחסים בין המורים לתלמידים מאד טובים וחבריים והמורים נותנים לנו תמיכה מלאה.
זהו בית ספר שנותן אוויר, חופש ומשמעות לכל ילד ולא בולע את התלמידים כמספרים לכיתות, שכבות וכו'.
ויותר מכל, זהו בית ספר שהתלמידים בוחרים להיות בו מתוך רצונם החופשי והאמיתי."

תלמידה בכיתה י'

 

"בית הספר ולדורף בהרדוף הוא קודם כל בית הספר היחיד שבו אני מצליח לתפקד, מפני שבבתי ספר אחרים לא הצלחתי ללמוד ושיטת הרדוף הכי טובה בשבילי."

תלמיד בכיתה י'

 

"בלי להתייחס לכך שבאמת לומדים כאן דברים ולא רק משננים. בלי להתייחס לכך שרוכשים פה כישורי אמת לחיים. בלי להתייחס לכך שכיף ללמוד פה. בלי להתייחס לכך שמפתחים פה עוד דברים חוץ מן המוח. בלי להתייחס לכך שלומדים לכבד רכוש, את המורים וגם חברים מכיתות אחרות. בלי להתייחס לכך שהמורים לא באים לכאן מחוסר ברירה, אלא משום שהם רואים בחינוך יעוד : אני כאן בגלל שהמורים הם בני אדם, שהם רוצים להיות פה וללמד והם מתייחסים אלי כאל חברה, חברה שהם יכולים ללמוד ממנה, כמו שהיא יכולה ללמוד מהם."

תלמידה בכיתה י'

 

" בשבילי בית הספר זה מקום שכיף לבוא אליו, כיף ללמוד בו וכיף להיות בו… בשבילי כל דבר שאני לומדת כאן משנה אותי ומלמד אותי דברים חדשים וכך כל פעם מחדש."

תלמידה בכיתה י'

 

" אני שמחה ללמוד בבית הספר הזה, אני יודעת שאני מקבלת כאן דברים, שלטווח הארוך ישפיעו עלי ועל דרכי בחיים. לרוב זה מתבטא בדברים קטנים… "

 

תלמידה בכיתה י'

 

"בית הספר הזה עובד בשיטה שמאד מעודדת את הלמידה ולא מתישה כמו בבית הספר בו למדתי קודם. יש פה גם יחס אישי לתלמידים."
" כאשר באתי מבית הספר הקודם כל האווירה נראתה לי רגועה… לאחר זמן גיליתי שילדים תמיד יהיו ילדים, וחילוקי הדעות יהיו דומים בכל מקום. אך שיטת הלימוד המיוחדת מזכירה לך מה חשוב באמת: החברים, המשפחה ולא בהכרח רק הלימוד היבש."

תלמיד מכיתה ט'

 

"בית הספר מלמד אותי מצד אחד להיות עצמי, לגלות את האידיבידואליות והייחוד שבי, ומהצד השני לחפש את הדרך להתחבר אל שאר בני האדם וליצור אתם משהו משותף. על כך אני אסירת תודה."

תלמידה מכיתה י"א

 

"אני לומדת פה מכיתה א'. הייתה תקופה בה חשבתי שבית הספר אינו נותן לי כלים נכונים מבחינה לימודית. אך בשנים האחרונות אני חושבת שבית הספר הזה נותן לי כלים ומכין אותי לחיים עצמם יותר טוב מכל מקום אחר."

תלמידה בכיתה ט'

 

"למדתי בשלושה בתי ספר מאז כיתה א', כך שיש לי בסיס להשוואה. קודם כל, מה שאני הכי אוהבת בבית הספר בהרדוף הוא שהיחס בין המורים לתלמידים הוא יחס של כבוד… אני מאד נהנית בבית הספר שלנו ומרגישה שאני לומדת הרבה מאד, ומפנימה דברים חשובים."

תלמידה בכיתה י"א

 

"העובדה שאני לומדת בבית הספר כבר כל-כך הרבה שנים, עושה אותי מי שאני.
למדתי להעריך את עצמי בדברים שראויים להערכה – כי הוערכתי.
אני חושבת שכל תלמיד שלומד פה מקבל משהו מאד בסיסי, שזה הבנה, הערכה, ניצול מלא של הפוטנציאל שלו ויחס שווה."

תלמידה בכיתה ט'

 

"בבית הספר שלנו מקבלים יחס מאד מיוחד, למורים אכפת מכל תלמיד ותלמידה. אני אוהבת מאד את בית הספר גם בגלל שאפשר ללמוד בו מגוון של אומנויות ומלאכות כמו: ציור, מוזיקה, קליעת סלים, עבודה בנחושת, קדרות, גילוף בעץ ועוד."

תלמידה בכיתה ט'

 

"אני מאד מעריכה את היחס וצורת הלימוד בבית הספר. ברור שיש עדיין מה לשפר, אבל נפלא לדעת שיש עדיין מקום כזה שמכבד ככה את התלמידים שלומדים בו."

תלמידה בכיתה ח'

 

"לדעתי בית הספר נותן אפשרות לאנשים למצוא את הדברים העמוקים והחשובים בעצמם. לי בית הספר נתן את היכולת למצוא ולהבין הרבה מעצמי, מהחולשות שבי, וגם לדעת לקבל או לא לקבל…
עזבתי לשנה לבית ספר רגיל… גיליתי מערכת לא שונה וקיצונית, אלא פשוטה יותר, במקום להבין את החומר באמת ולהתעמק בו לומדים מספרים ונתונים… "

תלמידה בכיתה ט'

 

"אני אוהבת את המסגרת בה אני לומדת, ואני בטוחה שאם כל ילד בארץ שלנו או בעולם היה אוהב את בית ספרו העולם היה נראה אחרת."

תלמידה בכיתה ט'

 

"המורה הפוסע בצלילי המקדש בין חסידיו
אינו מגיש מחכמתו,
כי מאמונותיו ואהבתו.
אם אכן נבון הוא,
לא יצווכם את חכמתו
אלא יכין את צעדכם
אל מפתן נפשכם אתם."
(הנביא – ג'ובראן חליל ג'ובראן)

"הקטע הנ"ל מבטא בצורה היפה ביותר את הרגשתי לגבי צורת הלמידה בבית הספר"

תלמידה בכיתה י"א

 

"אני באמת מאושרת בבית הספר שלי! … כשהגעתי להרדוף בכיתה ב' לא הבנתי בדיוק מה אני עושה כאן? למה אני מציירת כל מיני צורת? ומדקלמת כל מיני שירים? אבל היה לי כיף ונהניתי. גם היום השירה והאומנות הנם מהדברים המשמעותיים בבית הספר עבורי.
אני חושבת שאם הייתי עכשיו במקום אחר ובבית ספר אחר לא הייתי אותו בן אדם. אני באמת מרגישה שבית הספר הנו בית עבורי, ואני באמת שמחה לבוא אליו מידי בוקר.

תלמידה בכיתה י"א

 

Waldorf school

Unusual and even very strange – That’s what new students feel about the Waldorf school in the beginning.
After a block of time it start to be groovy: you can pick flowers on Friday and you can sing at the orchestra lesson with Lili…
Waldorf school is a good place for kids cause it’s making them good People. They understand what’s good and what’s bad, they know to be considering to other people and to be helpful.
In short, Waldorf school is a good school for everybody, but it’s not a good solution for the masses, because it is based on a small group of people and there are many people in the world.

קדימה