חוכמת האדמה

מאת גלעד אלון

מתוך: אדם עולם - גיליון 10: פברואר-מרץ 2010

מרקו פוגצ'ניק, פסל ואמן סביבתי מוערך, מנהל דיאלוג מתמשך עם הישות הרוחנית של כדור הארץ, במטרה ליצור "תרבות של שלום ושיתוף פעולה", בין אדם לאדם ובין האדם לאדמה. בניגוד לגישות אקולוגיות מוכרות, הוא מאמין שההרס שזרע האדם בכדור הארץ עתיד אמנם להשמיד את האנושות, אך לא את האדמה. זו, בכוחותיה, כבר תדאג לעצמה. בסוף מרץ יבוא פוגצ'ניק לישראל, זו הפעם השישית, ויעביר סדנה בבקעת תמנע. ראיון

השנה היא 2004, ומרקו פוגצ'ניק, המתמחה בריפוי האדמה, מבקר בישראל זו הפעם השנייה. להכנות לקראת הסדנה השנייה שיעביר כאן, מתלווים גם אילי בר ושמואל שלום, אנשי המגזין "חיים אחרים", שבאו להתבונן בשילוב המקורי שמחולל פוגצ'ניק בין "אקולוגיית המעמקים" – עבודת עומק אנרגטית עם הטבע – לבין היצירה האמנותית שלו. אנחנו עומדים בעין פוריה, מעיין קטן הנובע במדרון היורד מהר פוריה, ולמולנו נשקפת הכנרת מלוא העין. "פוגצ'ניק", כותב בר על המפגש, "מניף יד באוויר לכיוון לא מוגדר, משל היה מכוון אנטנות קליטה משוכללות, נעצר על מקומו, ונכנס לעמדת הקשבה. כעבור רגע נראה שמתבהר לו דבר מה, ולפתע הוא קם בצעד נחוש ומתחיל לחפש נקודה כלשהי בסביבות המעיין. הוא כורע על ברכיו, גוו זקוף, ראשו מורכן קלות אל האדמה, שתי ידיו פרושות לצדדים ועיניו עצומות. האם הוא מתפלל?"
פוגצ'ניק אינו מתפלל, אבל תנועותיו מעבירות איכויות של תפילה. הוא מקשיב לאדמה, המכונה בפיו "גאיה", ומתייחס אליה כאילו הייתה יישות עצמאית, נשית. כעבור כמה רגעים הוא פוקח את עיניו, ולאחר הרהור קל אומר: "יש כאן איכות נשית מיוחדת. המקום הזה מחובר בדרך ישירה מאוד לבטן האדמה, אפשר לחוש מיד בעוצמה המקרקעת שיש כאן".
כך פועל פוגצ'ניק, פסל ואמן סביבתי ידוע ומוכר בארצו, שזה כמה עשורים עוסק בגיאומנטיקה – לימוד המרחב הלא-פיזי של ישות האדמה. לדבריו, הוא מתקשר עם ישויות הטבע השונות, כדרך להבין את העולם. באמצעות ה"ליטופונקטורה", שיטת ריפוי האדמה שפיתח, הוא מזהה נקודות ריפוי (צ'קרות) וקווי אנרגיה (מרידיאנים) על פני כדור הארץ, ובדומה לפעולת הדיקור ברפואה הסינית הוא נועץ בהם עמודי אבן עם תבליטים, המתאימים לריפוי המקום וצרכיו. בסוף מרץ יבוא לכאן, זו הפעם השישית, ויעביר סדנה באזור בקעת תמנע.
עם "גאיה" הוא מנהל דיאלוג מתמשך. לדבריו, לפני 12 שנה חל שינוי מהותי ביחסה של אל ההרס שזורעים בני האדם באדמה, והיא החלה מרפאה את עצמה. מטרת עבודתו היא איפוא להעיר אותנו לקיומה, וליצור "תרבות של שלום ושל שיתוף פעולה עם גאיה". מוקד העניין שלו נמצא ב"שינוי היחס התרבותי כלפי העולמות, היצורים והממדים הבונים את היקום הארצי".
פוגצ'ניק רואה בישראל מוקד חשוב בעבודתו, וגם בחייו-שלו. לדבריו, היה לו קשר עם הארץ כבר בגלגולים קודמים, והוא מאמין כי יש לה תפקיד רב-חשיבות בריפוי עולמנו. בספרו
How Wide the Heart – the roots of peace in Palestine and Israel (lindisfarne books,2006) הוא מתאר את ההיבטים השונים של יחסו אל ישראל ומספר על ביקוריו בה.
הסדנאות הקודמות שקיים כאן לאורך השנים נעו לאורך בקע-הירדן (השבר הסורי-אפריקאי), אותו הוא מדמה למעין עמוד השדרה בגופו של אדם, כשהכנרת היא צ'קרת הגרון.
עד כה קיים כאן חמש סדנאות, בקצב של אחת לשנתיים: מירושלים דרך הכרמל ועד אזור טבעון, באזור הכנרת, בים המלח ובמכתש רמון. לרגל הסדנההקרובה, ביקשנו ללמוד עוד על עבודתו.

מה היו הגורמים שהביאו אותך לבקר לראשונה בישראל, בשנת 2001?
"אחת ממכרותי, תושבת ברלין, הציעה לארגן מסע לאורך נתיב יציאת מצרים, דרך סיני ועד לישראל, תוך עבודה עם הידע הגיאומנטי. בזמן שתיכננו את המסע – שהגיע עד רמת הגולן והסתיים בירושלים – מצאנו שקיימים בחלק זה של העולם מספר מקומות/איברים בעלי איכויות אתריות, שהם בעלי חשיבות רבה לקיום המאוזן של כדור הארץ כשלמות. למשל, ים המלח, הנקודה הנמוכה ביותר על פני כדור הארץ. זהו מוקד שבו שטח הפנים של האדמה מעוגן עמוק בתוך הליבה של כוכב הלכת. אפשר לקרוא לו צ'קרה פלנטרית של התחברות לאדמה. כוונתנו הייתה למצוא את המקומות/איברים הללו בנוף ולבחון באיזה מצב הם נמצאים. בתי אנה השתתפה במסע, ואת חוויותינו סיכמנו בספרנו המשותף How Wide the Heart".

כיצד מחוברת ישראל למקומות אחרים על פני כדור הארץ?
"במסע העלייה לרגל הראשון לכאן, עקבנו אחרי המסלול שהוביל אותנו לאורך הגוף האנושי. מהחלק האחורי של הראש (הפירמידות) דרך הגב (סיני) ומאילת (צ'קרת השורשים) עד צ'קרת הגרון (הכנרת) ולבסוף לירושלים (הלב). דרך זו היא סמלית לתבנית של האדם המושלם (הידוע גם בשם אדם קדמון), זהו הצופן שבתוך ארץ הקודש. יש לכך משמעות עמוקה לכל האנושות – לא רק ליהודים, מוסלמים ונוצרים – מכיוון שאלה הן ההטבעות האלוהיות המובילות את ההתפתחות שלנו אל עבר השלמות".

ציינת באוזני שקשה לך לבצע עבודה גיאומנטית באזור תל אביב. מדוע?
"תל אביב היא העיר המרכזית במדינה הנמצאת על ספה של מלחמה. למרבה הצער, לא הוזמנתי להשפיע על מצב זה. אני מורשה לטפח מקומות שנוגעים לכדור הארץ כשלמות, ולנו כישויות החיות על האדמה וביקום. עבודה במקומות כאלה, עם אנשים הגרים באזור, יכולה ליצור בסיס ליחס עתידי למקומות שהם קשים יותר מבחינה פוליטית, כמו תל אביב".

היכן אתה מאבחן את הנקודות העיקריות בקונפליקט הישראלי-פלסטיני?
"אני מבין את ישראל/פלסטין כארץ קדושה שיש לה את היכולת והאיכות להיות ראי למצב העולם. הקונפליקט, שבמדינה זו קיבל ממדים פוליטיים, הוא קונפליקט המתמשך באופן קבוע בתוך האדם המודרני. יש לו רמות רבות: קודם לכל ישנו הקונפליקט בין העצמי הרציונלי, השולט על הנשמה (מיינד) מצד אחד, לבין הכוונות הרוחיות של הלב שלנו (העצמי הפנימי). שנית, יש דרך פתלתלה, ערמומית ולעתים ברוטלית, של דיכוי האיכויות הנשיות והעלמתן – לא רק אצל הנשים, אלא במיוחד את האיכויות הנשיות הקיימות בקרב הגברים עצמם. נוסף על כך יש קונפליקט חזק ביותר בין דתות האוחזות בחוזקה במסורת שלהן, לבין ההשראה לקראת יחסים חדשים שבאה מלב היקום".

כשאתה מאזין לאנרגיות של הארץ, מה אתה יכול לומר לאנשים הגרים בה?
"הייתי צועק בכל הכוח: אתם גרים בארץ שנוצרה על מנת להפיץ שלום בעולם ולהעניק לעולם איכויות של הלב. האם אינכם יכולים להאזין לאותן פעימות אדירות הבאות מתוך לבם של הרי ירושלים? עצרו רגע בשקט: שכחו לרגע את צורות המחשבה המניעות אתכם בקונפליקטים, והאזינו לרטט הקדוש של ארצכם!"

מפגשים מהסוג הגיאומנטי

בספר Nature Spirits &Elemental Beings
Nature - working with the intelligence in הוא מספר בגילוי לב איך החלו המפגשים בינו ובין הישויות, ואיזו קריאה עלתה מהן כלפי האדם. גם אם לא תמיד הדברים ברורים, מפגש עם פוגצ'ניק מעלה תחושה פשוטה וישירה שמדובר באיש-אמת, שמתקיים בו השילוב הנדיר בין יכולות רוחניות ויכולות מוסריות. משהייה ממושכת איתו לאורך כמה ביקורים בישראל, יכול כותב שורות אלה להעיד כי מדובר באדם שכל-כולו נתינה והתמסרות.

כתבת לי, שבמדיטציה לקראת הסדנה מכתש תמנע הרגשת את נוכחותו של רודולף שטיינר.
"זה כמה שנים שאני מבחין שבמישור הרוחני של הקיום, שטיינר משגיח על מוסדות אנתרופוסופיים ברחבי העולם. פגשתי את הנוכחות שלו לראשונה כשהתבקשתי לפתור כמה בעיות בשטח של מפעל הפרמצבטיקה ולדה (Weleda) בגרמניה, באמצע שנות התשעים. הוא העביר לי שדר באופן טלפתי, שבו סיפק את המפתח לפתרון הבעיה שהתגלתה שם. ברור שהוא מעורב מאוד במה שמתחולל בכדור הארץ, ובמיוחד במקומות שיש להם תפקיד חשוב כאברים אתריים של הפלנטה. זהו גם שדה הפעולה שלי, ואנחנו משתפים פעולה היטב. אני מאמין שזה יקרה גם באביב, בסדנה שנקיים בשער הבין מימדי שבפרק תמנע".

אתה מקובל מאוד בקרב קהלים אנתרופוסופיים ברחבי העולם, אבל הממסד של התנועה די ספקן לגבי עבודתך.
"המיקוד שלי קצת שונה מזה של האנתרופוסופיה הקלאסית. לא האדם הוא במוקד העניין, אלא השינויים של היחס התרבותי שלנו אל כל העולמות, היצורים והממדים שבונים את מה שאני קורא לו 'היקום הארצי' (Earth cosmos). אני עובד לקראת פיתוח תרבות של שלום ושיתוף פעולה עם גאיה, נפש האדמה. אני קורא לכך גיאוקולטורה (Geo-culture). אך אי אפשר ליצור גיאוקולטורה חדשה בלי להתייחס לנושאים העולים מתוך הידע האנתרופוסופי. במובן זה אני קרוב מאוד לתנועה האנתרופוסופית ויכול לקרוא לעבודתי גם 'גיאוסופיה'".

כיצד יכול כל אחד מאתנו יכול למנוע את הנזק המתמשך שעושה התרבות המודרנית לכדור הארץ?
"אני מאמין שהנזק שנעשה כבר אינו בר-תיקון. להבנתי, האדמה כבר החליטה מה עליה לעשות כדי לפתור את המצב. היא נעה כלפי ממד חדש לגמרי של התפתחות ואני מקווה שהאנושות תהיה מסוגלת לעקוב אחת קפיצת הקוואנטום שהכוכב שלנו מכין. כדי להיות מוכנים לכך, צריך לשים בצד את כל המערכות האגוצנטריות שלנו, שבעזרתן אנו מתחבאים, באופן עקבי, מהזהות האמיתית שלנו.
עלינו להאזין לאינטליגנציית הלב שלנו, שאנו קוראים לה אינטואיציה; זוהי בעצם ההבנה המיידית, שלא על ידי מהלך חשיבה הגיוני. כמו כן עלינו להכיר ישויות וממדים נוספים של הטבע, את פנימיות כדור הארץ ואת היקום הסובב אותנו. ללא אלה, לא יוכלו להתקיים יותר חיים על הפלנטה היפה שלנו. יש צורך דחוף שנתחיל להיות בקשר איתם, או לפחות לקבל את הנוכחות שלהם. הם יכולים להיות מובנים כאספקטים שונים של המודעות של גאיה, הם למעשה הפרטנרים של האנושות".

מה אתה מציע לאנשים שיש להם יכולות רוחניות פחותות, אך בכל זאת רוצים לפתח קשרים עם המקום שבו הם חיים?
"אין תירוצים. כל אחד מאתנו רגיש מספיק כדי להיות במגע עם המקום שבו הוא גר . בדרך כלל הבעיה היא הנפש הרציונאלית, שרוצה לשלוט בחוויות ובהתנסויות שלנו. על כל אחד הרוצה בכך, למצוא דרך להימנע משליטה כזו: הייה מתמיד. אפשר לעצמך באופן קבוע להקשיב למקום בשקט, ביחידות זמן קטנות. מצא את השער להתקשרות המתאימה לך. זה יכול להיות עץ שבחרת, אבן, או שעה מסוימת ביום או בלילה. חזור לשם שוב ושוב. מאמצים ארוכים לא בהכרח מביאים לתוצאות טובות. אם תקשורת מתרחשת, זה מגיע בדרך כלל באופן מיידי. זה יכול להיות רגש עדין, שאינך מכיר. עקוב אחריו עד שהמסר יובהר באופן מלא. נסה להקדים את הרציונל, שירצה להשתלט על החוויה. כשתנבוט בך האמונה ביכולת העצמית שלך להתקשר עם החיים, החיים יעזרו לך במקריות מתאימה".

לשאול את פי המקום

לדברי פוגצ'ניק, משנת 1998 חלה מהפכה בתודעה הרוחנית של כדור הארץ. גאיה התעוררה אל מודעות עצמית חדשה וביצעה "קפיצה קוואנטית" – ומעתה היא דואגת לרפא את עצמה. במובן זה, פוגצ'ניק כופר בגישות האקולוגיות המוכרות, התולות באדם את ריפוי הארץ. לדבריו, ההרס האקולוגי שזרע האדם עתיד אמנם להשמיד את האנושות – אך לא את האדמה. על בני האדם לדאוג לעצמם, לעתיד האנושות, הוא טוען; האדמה כבר תדאג לעצמה.
כשאתה מאפיין אזור חדש לעבודה, כיצד אתה בוחר את הנקודות שבהן אתה רוצה להתמקד?
"בתחילה אני עובד בצורה טלפתית. למטרה זו אני מכוון מפות גיאוגרפיות למקומות המתאימים, כך נבנה גשר של תהודה בין המפה לבין האזור. אז אני יכול 'לגעת' באזור בידי, ולהבחין אילו מקומות קוראים לתשומת לב בזמן הזה, מה המצב שלהם. עם זאת, אינני יוצא לעבודה ללא ביקור פיזי-אישי באותם מקומות ובלי לשאול את האינטליגנציה של המקום הנתון, מהן כוונותיה ומה הצרכים. כל זה נעשה בדרך אינטואיטיבית של שיחה והתבוננות".

האם אתה מבחין בשינויים באזורים שבהם אתה עובד כבר שנים רבות?
"למען האמת, אינני מתעניין בתוצאות, גם אם ישנן כאלה. אני מתכוון לכך שההחלטה המודעת של בני אדם להיות אכפתיים כלפי בריאותם של מקומות שאנו חיים בהם ושל הנוף שמסביבנו יותר חשובה מכל ההישגים שלנו. כדור הארץ חזק ביותר ויש לו יכולת להשיג את כל הצורות של תהליכי ריפוי עצמי – בתנאי אחד: שהאדם יהיה מוכן לשתף פעולה".

האם מצאת דמיון, בממד הגיאומנטי, בין המקומות המקודשים לשלוש הדתות המונותאיסטיות?
בביקורי במקומות הקדושים בישראל גיליתי עובדה מצערת, שהשליטה על המקום הקדוש היא המטרה הראשונה של כל דת. אני מוקיר את העובדה שעל ידי כך מתבצע פולחן במקומות הללו, אך אינני מוצא קשר בין עקרון השליטה לבין האיכויות והאנרגיות של המקומות.
עם זאת, התייחסות לאותה ארץ קדושה, ששלוש הדתות המונותאיסטיות מחלקות ביניהן, יכולה להיות מצע מאחד, שיאפשר קיום במשותף בין מערכות דתיות שונות. פני הארץ, עם מרכזי האנרגיות ואתרי הטבע המקודשים, הם דבר ניטרלי, מעבר לאינטרסים דתיים.

מהם השינויים שאתה מאפיין כיום מבחינה גיאומנטית בכדור הארץ?
זה 12 שנים שאני מבחין בשינויים עמוקים במבנה האתרי של כדור הארץ. אני מדבר על תהליך של ריפוי עצמי שתודעת האדמה מבצעת, כדי למנוע את הרס החיים על פני כדור הארץ. למעשה, המבנים הגיאומנטיים הישנים עוברים תהליך של השתנות ומערכת גיאומנטית חדשה מופיעה. מערכות אלה היו שמורות בגוף האדמה במשך זמן רב, ועכשיו הן מתעוררות למה שאני מכנה "הקפיצה הקוונטית של כדור הארץ". מדובר במאורע עתידי שיהיה חידה גדולה עבור האנושות, משום שאיננו מכירים את גאיה כמישהי שיכולה להגן על עצמה.

איך יכול ריפוי האדמה להביא לשלום ולהרמוניה בחיים?
במשך האלף האחרון, נשכחה מלב האדם הדאגה לאדמה. מקומות קדושים רבים נחסמו מבחינה אנרגטית דרך מלחמות, או שנעשה בהם שימוש משחית. המצב הזה נמשך גם בימינו, ומקומות רבים נמצאים במבוכה. מעיינות הריפוי וכוחות החידוש אבדו. כעת, באמצעים שאפשר לקרוא להם ריפוי האדמה, אנחנו מנסים לטהר מקומות מהטראומה ולהעניק אימפולסים, כך שיוכלו לחזור לפעילות תקינה מחדש. זה נעשה בעיקר על ידי ישות המקום עצמו, אך נדרש לכך מאמץ גם מצד האנושות, הן בגלל קשרי הגורל לאדמה והן בגלל אחריות האדם לפעולות ההרס שנעשו בהם..

בתאריכים 24-28 במרץ יקיים מרקו פוגצ'ניק סדנה באזור בקעת תמנע. לפרטים והרשמה: גלעד אלון, 050-5356270, 04-9832067 giallon@bezeqint.net