הטמפרמנטים | ירון זנבל
הטמפרמנט הוא תכונה אישיותית בסיסית שמבטאת את השונות בין בני האדם, הן בפנימיות והן בחיצוניות. הוא נוצר במפגש בין תכונות תורשתיות לבין תכונות שהאדם מביא עמו מגלגוליו הקודמים.אנו מבדילים בין ארבע קבוצות של טמפרמנטים - כולרי (אש), פלגמטי (מים), סינגוויני (אוויר) ומלנכולי (אדמה).
הטמפרמנטים, לפי שטיינר, נוצרים כתוצאה מהדומיננטיות של אחד מארבעת גופי האדם וביטויים במערכות הגוף:
- כולרי: דומיננטיות של ה"אני" | דם במחזוריותו, כוח הדופק
- סנגוויני: דומיננטיות של הגוף אסטרלי | מערכת עצבים
- פלגמטי: דומיננטיות של הגוף אתרי | מערכת בלוטות
- מלנכולי: דומיננטיות של הגוף פיזי | אברי חושים ושלד
מאפיינים של כל טמפרמנט
- הכולרי: דומיננטי, בעל רצון חזק, אנרגטי, מכוון מטרה.
אלו הן ישות רצון – 'קודם עושים ואחר כך חושבים'; מכווני מטרה, והולכים לקראתה ללא חת. - הסנגוויני: עליז, חברותי, קל דעת, משתנה במהירות.
הם עוברים מהר מרושם לרושם, רואים את הדברים מצדדיהם השונים, תוך שהם מתקשים להעמיק בדבר אחד, ולהוביל אותו למטרתו. - הפלגמטי: שלו, אדיש, רגוע, מסופק.
בדרך כלל הם אינם מתעניינים בעולם, וחיים בתוך 'בועה' משלהם – לא בגלל חוסר אהבה לעולם, אלא מתוך תחושת נינוחות, well being, בתוך עצמם. - המלנכולי: רגיש, רציני, מכונס בעצמו, נוטה לעצב.
אלו הם טיפוסים עמוקים, חכמים, היכולים לשמש מטפלים טובים לאחרים, בתנאי שהם יוצאים מהסבל של עצמם.
חשוב לציין שהטמפרמנטים אינם מופיעים בצורתם הטהורה. כל אדם מכיל בתוכו את כל ארבעת הטמפרמנטים במינונים שונים, כאשר טמפרמנט אחד יהיה דומיננטי יותר.
החוזקה של כל טמפרמנט: הצד ה"גבוה"
לכל אחד מארבעת הטמפרמנטים יש חוזקות ותכונות ייחודיות שיכולות להתבטא בצורה חיובית ו"גבוהה".כולרי
- עוצמה וכוח רצון: הכולרי ניחן בעוצמה פנימית וכוח רצון עז, המאפשר לו להשיג מטרות ולהתמודד עם אתגרים.
- מנהיגות: הכולרים נוטים להיות מנהיגים טבעיים, בעלי כריזמה וחזון, ויכולים להוביל ולהשפיע על אחרים.
- אומץ לב: הכולרי אינו נרתע מקשיים ומאתגרים, ופועל באומץ לב ונחישות.
סנגוויני
- חיוניות ואופטימיות: הסנגוויני שופע חיוניות, אופטימיות וקסם אישי, ויכול להשרות שמחה וחיוביות על סביבתו.
- חברותיות: הסנגוויני ניחן בכישורים חברתיים גבוהים, ויכול ליצור קשרים בקלות.
- יצירתיות ודמיון: הסנגוויני ניחן בדמיון עשיר ויצירתיות, ויכול לחשוב מחוץ לקופסה.
פלגמטי
- שלווה ורוגע: הפלגמטי מקרין שלווה ורוגע, ויכול להשרות תחושה של יציבות וביטחון על סביבתו.
- אמינות ומהימנות: הפלגמטי הוא אדם אמין, אחראי ויציב, וניתן לסמוך עליו.
- סבלנות: הפלגמטי ניחן בסבלנות רבה, ויכול להתמודד עם מצבים מורכבים מבלי לאבד את קור רוחו.
מלנכולי
- רגישות ועומק: המלנכולי ניחן ברגישות ועומק רב, ויכול לחוות את העולם בצורה אינטנסיבית וייחודית.
- אינטואיציה: המלנכולי ניחן באינטואיציה חזקה, ויכול לחוש ולהבין דברים בצורה עמוקה.
- יצירתיות: המלנכולי נוטה להיות יצירתי ובעל כישרון אומנותי, ויכול לבטא את עולמו הפנימי העשיר דרך אומנות.
חשוב לזכור שגם הצדדים החיוביים של כל טמפרמנט, כאשר הם באים לידי ביטוי בצורה קיצונית, עלולים להפוך לחולשות.
נקודת החולשה של כל טמפרמנט: הנקודות ה"נפולות"
כאשר תכונות הטמפרמנט באות לידי ביטוי בצורה קיצונית, הן עלולות להפוך לחולשות.כולרי
- חוסר סבלנות: נטייתו של הכולרי לפעול במהירות וללא היסוס עלולה לגרום לחוסר סבלנות, קושי בהמתנה ונטייה לכפות את דעתו על אחרים.
- תוקפנות: הכוח והעוצמה של הכולרי, כאשר אינם מאוזנים, עלולים להתבטא בתוקפנות, אלימות וקושי בשיתוף פעולה.
- חוסר התחשבות: הכולרי עלול להיות ממוקד מטרה עד כדי כך שהוא מתעלם מצרכים ורגשות של אחרים.
סנגוויני
- חוסר עקביות: ההתלהבות והחיוניות של הסנגוויני עלולות להוביל לחוסר עקביות, קושי בהתמדה וחוסר יכולת לסיים משימות.
- תלות באחרים: הסנגוויני זקוק לגירויים חיצוניים ולתשומת לב, ועלול לפתח תלות באחרים לצורך תחושת ערך עצמי.
- שטחיות: נטייתו של הסנגוויני להתעניין בדברים רבים עלולה להוביל לשטחיות, חוסר יכולת להעמיק וקושי בהתמקדות.
פלגמטי
- אדישות: השלווה והרוגע של הפלגמטי עלולים להוביל לאדישות, חוסר מעורבות וחוסר יוזמה.
- קושי בשינוי: נטייתו של הפלגמטי לשגרה וליציבות עלולה לגרום לקושי בשינוי, הסתגלות איטית וחשש ממצבים חדשים.
- פסיביות: הפלגמטי נוטה להיות פסיבי, להימנע מעימותים ולקבל את המצב הקיים גם כשהוא אינו מיטיב עימו.
מלנכולי
- דיכאון ופסימיות: הרגישות והעומק של המלנכולי, כאשר אינם מאוזנים, עלולים להוביל לדיכאון, פסימיות ותחושות של עצב וחוסר תקווה.
- ביקורת עצמית: המלנכולי נוטה להיות ביקורתי כלפי עצמו וכלפי אחרים, וקשה לו לקבל את עצמו כפי שהוא.
- קושי בקבלת החלטות: נטייתו של המלנכולי להרהר ולחשוב יתר על המידה עלולה לגרום לקושי בקבלת החלטות וחשש מטעויות.
חשוב לציין שנקודות החולשה של כל טמפרמנט אינן גזירת גורל. מודעות עצמית, עבודה עצמית ופיתוח כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לכל טמפרמנט יכולים לעזור לאדם לחיות חיים מלאים ומאוזנים.
טבלת השוואה בין הטמפרמנטים השונים
טמפרמנט | גוף דומיננטי | אלמנט | תכונות אופי | חוזקות | חולשות | סכנות |
---|---|---|---|---|---|---|
כולרי | אני | אש | דומיננטי, בעל רצון חזק, אנרגטי, מכוון מטרה. | עוצמה וכוח רצון, מנהיגות, אומץ לב | חוסר סבלנות, תוקפנות, חוסר התחשבות | סכנה קטנה: חוסר שליטה במזג. סכנה גדולה: טיפשות וחשיבה חד צדדית. |
סנגוויני | אסטרלי | אוויר | עליז, חברותי, קל דעת, משתנה במהירות. | חיוניות ואופטימיות, חברותיות, יצירתיות ודמיון | חוסר עקביות, תלות באחרים, שטחיות | סכנה קטנה: קלות דעת. סכנה גדולה: מאניה. |
פלגמאטי | אתרי | מים | שלו, אדיש, רגוע, מסופק. | שלווה ורוגע, יציבות, אמינות וסבלנות | אדישות, קושי בשינוי, פסיביות | סכנה קטנה: אדישות. סכנה גדולה: טיפשות ושטחיות. |
מלנכולי | פיזי | אדמה | רגיש, רציני, מכונס בעצמו, נוטה לעצב. | רגישות ועומק, חוכמה, יכולת טיפולית | דיכאון ופסימיות, ביקורת עצמית, קושי בקבלת החלטות | סכנה קטנה: חוסר רגישות. סכנה גדולה: חוסר שפיות. |
יישום הטמפרמנטים בחינוך ולדורף
הבנת הטמפרמנטים האנושיים מהווה כלי משמעותי עבור מורים בחינוך ולדורף. היא מאפשרת להם ליצור סביבה לימודית תומכת ומותאמת אישית, המעודדת את התפתחותם של כל התלמידים. חשוב להשתמש בכלי זה באופן מושכל, תוך התחשבות במורכבות של כל תלמיד וכבוד לאינדיבידואליות שלו.המורה מתבונן בתלמידים וממיין אותם לקבוצות טמפרמנטים. בדר"כ הוא יחתור להושיב את התלמידים בעלי טמפרמנטים דומים יחד, מתוך אמונה שהם "מרפאים" זה את זה.
בעבודה נכונה מתוך הבנת הטמפרמנטים המורה יבחר סיפורים וחומרים לימודיים המתאימים לכל טמפרמנט וייתן לכל תלמיד יחס אישי בהתאם לטמפרמנט שלו.
* בכתיבת המאמר נעזרתי במקורות מטה ובכלי הבינה המלאכותית NotebookLM
עוד על ארבעת הטמפרמנטים
- להביא את האור אל המעגל - על טמפרמנטים וספירלת האור
- ארבעה חברים יצאו ליריד האביב... | Narsingh Khalsa
- ארבעת הטמפרמנטים | רודלף שטיינר
- הטמפרמנטים ומה שביניהם (חלק א') | אורנה בן דור
- הטמפרמנטים ומה שביניהם (חלק ב') | אורנה בן דור
- תזונה על פי הטמפרמנטים | ד"ר מוטי לוי
- כיצד עוסק החינוך האנתרופוסופי בילד המיוחד | מאת: אד סטון
- תקופת כתיבה יוצרת בכיתה ח'
עבודות גמר
- מהם ארבעת הטמפרמנטים וכיצד עובדים איתם בבית ספר ולדורף? | חייקה לוי
- מה הם הטמפרמנטים ע"פ שטיינר וכיצד הם משתלבים בעבודה החינוכית בחינוך ולדורף? | אור טימור-אזולאי