הטמפרמנטים | ירון זנבל

הטמפרמנט הוא תכונה אישיותית בסיסית שמבטאת את השונות בין בני האדם, הן בפנימיות והן בחיצוניות. הוא נוצר במפגש בין תכונות תורשתיות לבין תכונות שהאדם מביא עמו מגלגוליו הקודמים.
אנו מבדילים בין ארבע קבוצות של טמפרמנטים - כולרי (אש), פלגמטי (מים), סינגוויני (אוויר) ומלנכולי (אדמה).

הטמפרמנטים, לפי שטיינר, נוצרים כתוצאה מהדומיננטיות של אחד מארבעת גופי האדם וביטויים במערכות הגוף:

מאפיינים של כל טמפרמנט

חשוב לציין שהטמפרמנטים אינם מופיעים בצורתם הטהורה. כל אדם מכיל בתוכו את כל ארבעת הטמפרמנטים במינונים שונים, כאשר טמפרמנט אחד יהיה דומיננטי יותר.

החוזקה של כל טמפרמנט: הצד ה"גבוה"

לכל אחד מארבעת הטמפרמנטים יש חוזקות ותכונות ייחודיות שיכולות להתבטא בצורה חיובית ו"גבוהה".

כולרי

סנגוויני

פלגמטי

מלנכולי

חשוב לזכור שגם הצדדים החיוביים של כל טמפרמנט, כאשר הם באים לידי ביטוי בצורה קיצונית, עלולים להפוך לחולשות.

נקודת החולשה של כל טמפרמנט: הנקודות ה"נפולות"

כאשר תכונות הטמפרמנט באות לידי ביטוי בצורה קיצונית, הן עלולות להפוך לחולשות.

כולרי

סנגוויני

פלגמטי

מלנכולי

חשוב לציין שנקודות החולשה של כל טמפרמנט אינן גזירת גורל. מודעות עצמית, עבודה עצמית ופיתוח כלים להתמודדות עם האתגרים הייחודיים לכל טמפרמנט יכולים לעזור לאדם לחיות חיים מלאים ומאוזנים.

טבלת השוואה בין הטמפרמנטים השונים

טמפרמנט גוף דומיננטי אלמנט תכונות אופי חוזקות חולשות סכנות
כולרי אני אש דומיננטי, בעל רצון חזק, אנרגטי, מכוון מטרה. עוצמה וכוח רצון, מנהיגות, אומץ לב חוסר סבלנות, תוקפנות, חוסר התחשבות סכנה קטנה: חוסר שליטה במזג.
סכנה גדולה: טיפשות וחשיבה חד צדדית.
סנגוויני אסטרלי אוויר עליז, חברותי, קל דעת, משתנה במהירות. חיוניות ואופטימיות, חברותיות, יצירתיות ודמיון חוסר עקביות, תלות באחרים, שטחיות סכנה קטנה: קלות דעת.
סכנה גדולה: מאניה.
פלגמאטי אתרי מים שלו, אדיש, רגוע, מסופק. שלווה ורוגע, יציבות, אמינות וסבלנות אדישות, קושי בשינוי, פסיביות סכנה קטנה: אדישות.
סכנה גדולה: טיפשות ושטחיות.
מלנכולי פיזי אדמה רגיש, רציני, מכונס בעצמו, נוטה לעצב. רגישות ועומק, חוכמה, יכולת טיפולית דיכאון ופסימיות, ביקורת עצמית, קושי בקבלת החלטות סכנה קטנה: חוסר רגישות.
סכנה גדולה: חוסר שפיות.

יישום הטמפרמנטים בחינוך ולדורף

הבנת הטמפרמנטים האנושיים מהווה כלי משמעותי עבור מורים בחינוך ולדורף. היא מאפשרת להם ליצור סביבה לימודית תומכת ומותאמת אישית, המעודדת את התפתחותם של כל התלמידים. חשוב להשתמש בכלי זה באופן מושכל, תוך התחשבות במורכבות של כל תלמיד וכבוד לאינדיבידואליות שלו.
המורה מתבונן בתלמידים וממיין אותם לקבוצות טמפרמנטים. בדר"כ הוא יחתור להושיב את התלמידים בעלי טמפרמנטים דומים יחד, מתוך אמונה שהם "מרפאים" זה את זה.
בעבודה נכונה מתוך הבנת הטמפרמנטים המורה יבחר סיפורים וחומרים לימודיים המתאימים לכל טמפרמנט וייתן לכל תלמיד יחס אישי בהתאם לטמפרמנט שלו.

* בכתיבת המאמר נעזרתי במקורות מטה ובכלי הבינה המלאכותית NotebookLM

עוד על ארבעת הטמפרמנטים

עבודות גמר

ספרים